Erhverv Redaktionen  

Hvad er en pop up shop?

Hvis du bare følger en lille smule med i medierne, så har du uden tvivl hørt udtrykket pop up shop blive slynget omkring. Pop up shops er nemlig gået hen og blevet ufatteligt populære, og hvad der i moderne forstand startede som en trend i det store udland for ca. 10-15 år siden, er nu for længst blevet en etableret del af den danske detailhandel. Men er du alligevel stadig usikker på hvad hele pop up shop begrebet egentlig går ud på? intet problem. Du skal nemlig bare læse videre her, hvor vi giver dig svaret på dette spørgsmål serveret på et sølvfad.

1. Definition

En pop up shop er kort sagt en fysisk butik som alle andre. Den store forskel på en almindelig butik og så en pop up shop er, at en pop up shop  er en planlagt midlertidig butik – der som navnet antyder kortvarigt ”popper op” et eller andet sted i bybilledet for derefter at forsvinde igen – såsom f.eks en midlertidig restaurant.

2. Hvornår opstod de første pop up shops?

De første pop up shops har rødder langt tilbage i historien. Faktisk kan man spore de første eksempler på disse butikker tilbage til 1298 i datidens Wien, hvor de opstod som de nu berømte og historiske julemarkeder. Men hvad med pop up shops i en mere moderne forstand? Her er vi nødt til at tage et temmelig stort tidsmæssigt spring, idet den moderne pop up shop som vi kender den i dag faktisk først så dagens lys omkring 2009. så pop up shops i moderne forstand er faktisk et relativt nyt koncept, men er dog ikke desto mindre gået hen og blevet lidt af en institution indenfor detailhandlen de seneste knap 12 år.

3. Hvad er fordelen ved en pop up shop?

Nu spørger du måske dig selv, hvilken fordel der er ved at vælge at åbne en pop up shop i stedet for en almindelig butik. Men der er faktisk her tale om fordele, og ikke blot en enkelt fordel. Ved at vælge pop up modellen, så vil man som butiksindehaver for det første typisk slippe billigere i husleje, idet mange pop up shops  befinder sig i utraditionelle lokaler med kortvarige lejekontrakter, såsom f.eks. en gammel slagterbutik eller et tomt butikslokale. Den kortere lejeperiode viser sig desuden også at være en anden klar fordel forbundet med pop up shoppen. For hvis man f.eks. er en virksomhed eller brand med et begrænset lager, så vil man med en kortfristet lejekontrakt i hånden nemlig kunne sælge ud af ens eksisterende varelager – helt uden at skulle hænge på en dyr husleje bagefter. På denne måde risikerer man jo som butiksindehaver netop ikke sin investering mere end højst nødvendigt. Men pop up shops er dog ikke kun forbeholdt de mindste og helt nye brands. De helt store brands har såmænd også fået øjnene op for konceptets mange fordele. F.eks. har brands, såsom Comme des Garçons, Gucci og Luis Vuitton alle taget pop up shoppen til sig, og anvender dem i dag til specifikt at målrette sig en særlig målgruppe af deres mange kunder.

Så der har du det. Sådan ser en pop up shop ud anno 2021.